Mina tankar just nu

oh my gosh that's so fetch
Precis som jag kände igår, då jag insåg att jag glömt att låna boken vi skulle läsa till dagens tent. 
 

Då det kommer till skolgång, så gör jag allt i sista sekunden, men jag gör det.
I yrkes gjorde jag slutarbetet på sista 3 veckorna, då vi blev sagda redan i början på sista året att det löns att börja fundera redan. Nu har jag lämnat allt till sista sekunden igen. Två lärodagböcker som jag borde ha skrivit sedan första lektionen i höstas, började jag på för en vecka sedan. Men ena blev inlämnad i fredags och andra kommer att bli färdig imorgon tror jag.
 
Jag stressar helt gudomligt (som ni märker då jag skriver blogginlägg istället för att göra skoluppgifter), men jag skulle aldrig kunna tänka mej att hoppa av en skola. Om man någon gång har börjat på något, så ska man se till att få det färdigt också, det gäller allt i livet. Man gör inget med en halvfärdig utbildning. Man får inte jobb med att säga "jag är halft elingenjör" eller sjukskötare. Det är bara och endast bortkastad tid.
 
I lågstadiet strävade jag efter högsta poäng, om jag fick 8 (på skalan 4-10) i ett prov så var jag missnöjd. I högstadiet strävade jag efter att få över 6 i tenter, men i ämnen som jag tyckte om ville jag ha bra betyg, som till exempel finska och biologi.  I gymnasiedelen av kombistudierna räckte det att jag fick godkänt, men yrkesstudierna var intressanta, och där strävade jag faktist efter fulla poäng i tenterna.
Jag skrev 5 ämnen i studenten, men jag läste inte en minut på något annat än biologi. Jag blev godkänd i alla ämnen på första försöket, inte med toppen betyg, men jag blev ändå godkänd.
 
Körkortet, det klarade jag just och just på första försöket, men vad gör det, för godkänt är godkänt! Ingen kollar hur många fel man hade i teoriprovet eller hur många fel man gjorde i uppkörningen i framtiden.
 
Jag kom in på skolan jag sökte till, inte första alternativet, men andra. Enda skillnaden på alternativen var språket man studerar på.
 
Och till "nutiden" - Hurudan inställning har jag till tenter idag? Jag vet inte ens om jag vill berätta, för jag vill inte ha dålit inflytande på någon... Nåh, jag slutar skriva då jag vet att poängen räcker till att få godkänt. Och samma sak med läsandet på tenter, jag slutar läsa då jag vet att jag vet tillräckligt för att skriva godkänt.
 
Men med detta ville jag egentligen bara bevisa att man behöver inte vara bäst för att klara sej i livet. Eller ja, till slutet av första terminen i högskolan. Jag har levt ungefär 1/5 av livet :) Ta inte självmord ifall ni inte får fulla poäng i tenter. Godkänt är alltid godkänt. Om man vill sträva högt så gäller det att sata på studentskrivningarna. Och skolan. För skolan är förberedelse inför studentskrivningarna och ditt liv. Dubbelmoral. Nu ska jag sluta skriva, gonatt :)



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Nora's

Rockabilly - You either love it, or you're wrong

RSS 2.0